Εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση
Εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση
Η Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση αποτελεί ένα δυναμικό και ραγδαία εξελισσόμενο επιστημονικό πεδίο με πληθώρα συνιστωσών και μεθοδολογικών προσεγγίσεων. Η εφαρμογή τεχνικών εξ αποστάσεως εκπαίδευσης αποτελεί μια πρόκληση για κάθε διδάσκοντα που εμπλέκεται πρώτη φορά σε μια τέτοια διαδικασία.
Στις συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί, είναι επιτακτική η ανάγκη ανασύνθεσης του μαθησιακού περιβάλλοντος. Το σχέδιο δράσης του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής περιλαμβάνει την υποστήριξη της εκπαιδευτικής διαδικασίας με ψηφιακά μέσα και τεχνολογίες (ασύγχρονα και σύγχρονα ηλεκτρονικά εργαλεία και περιβάλλοντα), δίνοντας ταυτόχρονα έμφαση στην επιμόρφωση των μελών του σε θέματα μεθόδων, τεχνικών και καλών πρακτικών εκπαίδευσης με ψηφιακές τεχνολογίες. (https://www.uniwa.gr/e-learning/)
Το σύνολο του υλικού των μαθημάτων που προσφέρονται από το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής για τη διεξαγωγή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης μέσω ασύγχρονων και σύγχρονων ψηφιακών τάξεων και εργαλείων (Open eclass, Moodle, MS Teams καθώς και εναλλακτικών αυτών), συμπεριλαμβανομένων ενδεικτικά αλλά όχι περιοριστικά, κειμένων, διαφανειών, γραφημάτων, γραφικών, φωτογραφιών, βίντεο, σχεδιαγραμμάτων, απεικονίσεων, προσομοιώσεων και γενικά κάθε είδους αρχείων, αποτελεί αντικείμενο πνευματικής ιδιοκτησίας (copyright) και διέπεται από τις εθνικές και διεθνείς διατάξεις περί Πνευματικής Ιδιοκτησίας, με εξαίρεση τα ρητώς αναγνωρισμένα δικαιώματα τρίτων.
Συνεπώς, απαγορεύεται ρητά η με οποιονδήποτε τρόπο καταγραφή, βιντεοσκόπηση, ηχογράφηση, όπως επίσης η αναπαραγωγή, αναδημοσίευση, αντιγραφή, μετάδοση, έκδοση, μετάφραση, τροποποίηση του υλικού των μαθημάτων που διεξάγονται από απόσταση, τμηματικά ή περιληπτικά, χωρίς τη ρητή προηγούμενη έγγραφη συναίνεση του Διδάσκοντα.
Σε περίπτωση που διαπιστωθεί παράβαση της παραπάνω απαγόρευσης, πρόκειται να κινηθεί άμεσα η διαδικασία επιβολής όλων των νόμιμων κυρώσεων και ιδίως η άσκηση ποινικής δίωξης κατά του υπαιτίου και ικανοποίηση όλων των αξιώσεων, σύμφωνα με τις διατάξεις περί Πνευματικής ιδιοκτησίας.
Των ανωτέρω εξαιρείται η απλή παρακολούθηση και «φόρτωση» (download) του μαθησιακού υλικού για αυστηρά προσωπική χρήση των φοιτητών για σκοπούς μελέτης, εκπόνησης ασκήσεων/εργασιών και διεξαγωγής έρευνας.
Σε περίπτωση πρόθεσης βιντεοσκόπησης ηλεκτρονικής διάλεξης ή άλλης σύγχρονης εκπαιδευτικής δραστηριότητας (ασκήσεις πράξης, εργαστηριακή ομάδα) εκ μέρους του Διδάσκοντα θα πρέπει, πριν την έναρξη της καταγραφής, να ενημερώνονται οι συμμετέχοντες φοιτητές ώστε να συναινούν ή και να έχουν τη δυνατότητα απενεργοποίησης της κάμερας, του μικροφώνου τους ή ακόμα και αποχώρησης από τη σύσκεψη.
Μέρος των μαθημάτων του του ΔΔΠΜΣ «Αναζωογόνηση» (Resuscitation) θα διεξάγονται με σύγχρονη εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση. Η εξ’ αποστάσεως σύγχρονη εκπαίδευση δεν θα ξεπερνά σε καμία περίπτωση το 55% επί του συνόλου των πιστωτικών μονάδων του ΔΔΠΜΣ. Η εποχή μας επιβάλει την αξιοποίηση ψηφιακών εργαλείων και την ενίσχυση των ψηφιακών δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού και πολύ περισσότερο σε ένα ΔΔΠΜΣ που συνδέεται άμεσα με αυτά τα ζητούμενα. Με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, εκτός από την γνωστική ωφέλεια , το ΔΔΠΜΣ θα συμβάλει και στη μείωση της ενέργειας που απαιτείται για τη μεταφορά των φοιτητών στο χώρο του Πανεπιστημίου και της ενέργειας που θα δαπανούσε το ίδρυμα με τη λειτουργία των αιθουσών του. Για την σύγχρονη εξ΄ αποστάσεως εκπαίδευση θα χρησιμοποιηθεί το Microsoft Teams με παράλληλη υποστήριξη κυρίως της εκπαιδευτικής πλατφόρμας Moodle και δευτερευόντως του eclass. Θα είναι διαθέσιμο στους φοιτητές, το απαραίτητο εκπαιδευτικό υλικό για τις σπουδές τους, σε όλη τη διάρκεια του προγράμματος μέσω του Microsoft Teams και του Moodle. Στους μεταπτυχιακούς φοιτητές θα δίνεται η δυνατότητα αξιοποίησης του Office365 μέσω του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής. Με την εμπειρία που διαθέτει το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής σε εργαλεία σύγχρονης και ασύγχρονης εκπαίδευσης, επιτυγχάνεται μία εξαιρετική προσομοίωση της εκπαιδευτικής αίθουσας και συνολικά της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Ο συνδυασμός δια ζώσης εκπαίδευσης με εξ αποστάσεως (σύγχρονη & ασύγχρονη) που θα παρέχεται από το ΔΔΠΜΣ «Αναζωογόνηση» γενικά, θα δημιουργεί ένα εξαιρετικό περιβάλλον που θα οδηγεί σε μία φοιτητοκεντρική διαδικασία μάθησης. Ο φοιτητής καλείται να μελετήσει και να αποκτήσει γνώση διά ζώσης και από απόσταση, ενώ σημαντικό ρόλο σε αυτόν τον στόχο παίζει η συνεργασία με άλλους φοιτητές καθώς και με τον διδάσκοντα. Έτσι, ο ρόλος του καθηγητή-διδάσκοντα στο ΔΔΠΜΣ «Αναζωογόνηση» μετατρέπεται σε καθηγητή-σύμβουλο μιας και ο στόχος του είναι να βοηθήσει τον φοιτητή αλλά και να τον συμβουλέψει σε ζητήματα που έχουν να κάνουν με τον τρόπο μελέτης. Όλοι οι διδάσκοντες στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής εκπαιδεύονται και υποστηρίζονται από το Γραφείο Υποστήριξης Διδασκαλίας και Μάθησης πάνω στη διδασκαλία με τη μεθοδολογία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και έτσι διασφαλίζεται η εξοικείωσή τους με το συγκεκριμένο σύστημα εκπαίδευσης.
Σε όλους τους φοιτητές του ΔΔΠΜΣ «Αναζωογόνηση» θα παρέχονται επιπρόσθετα MS OFFICE 365 με δυνατότητα αποθήκευσης 30GB στο cloud της Microsoft. To Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής διαθέτει δύο πλατφόρμες ασύγχρονης εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης (Moodle, e-class). Το ΠΜΣ θα χρησιμοποιεί και τα δυο συστήματα ασύγχρονης ηλεκτρονικής εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου (Moodle, e-class) και την Πλατφόρμα σύγχρονης εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης MS Teams. Στα συνεργαζόμενα Τμήματα του ΔΔΠΜΣ δραστηριοποιείται ομάδα μελών ΔΕΠ και ΕΔΙΠ για τη λειτουργία και ανάπτυξη των συστημάτων Ηλεκτρονικής Εκπαίδευσης.
Το πρόγραμμα σπουδών του ΔΔΠΜΣ «Αναζωογόνηση» βασίζεται στη διαπίστωση ότι οι σύγχρονες επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν διαρκώς νέες προκλήσεις στον σχεδιασμό και την υλοποίηση των δραστηριοτήτων τους. Το πρόγραμμα σπουδών του έχει σχεδιαστεί με τρόπο τέτοιο ώστε να ενθαρρύνει την ενεργό συμμετοχή και να προωθεί διεπιστημονικές προσεγγίσεις. Το μεταβαλλόμενο προφίλ των συγχρόνων επιχειρήσεων θέτει σε πρώτο πλάνο τον ανθρώπινο παράγοντα που πρέπει να λειτουργήσει ως αισθητήρας διαφορετικών οπτικών ερμηνείας του εξωτερικού περιβάλλοντος.
Τα μαθήματα στο ΔΔΠΜΣ θα είναι ένα μείγμα παραδοσιακών και καινοτόμων μεθόδων διδασκαλίας. Η ανάληψη ρόλων, η βιωματική μάθηση, η αναπαράσταση επιχειρηματικών παιγνίων (business ecosystems), η εκπαίδευση μέσα στο χώρο της επιχείρησης (μέσω επισκέψεων), οι διαλέξεις στελεχών επιχειρήσεων και διδασκόντων πανεπιστημίων της αλλοδαπής και της ημεδαπής αποτελούν συστατικά στοιχεία της εφαρμογής εκπαιδευτικών-επιμορφωτικών τεχνικών. Η καινοτομική προσέγγιση των μαθημάτων συχνά θα επιτυγχάνεται μέσα από τις συνέργειες των διδασκόντων και των ερευνητικών εργαστηρίων που λειτουργούν στα Συνεργαζόμενα Τμήματα.
Στο ΔΔΠΜΣ θα εφαρμόζονται και ένα σύνολο από καλές πρακτικές όπως η συνεχής επαφή με τους φοιτητές και πέραν των υποχρεώσεων του οδηγού σπουδών και η αναμόρφωση της διδασκαλίας ανάλογα με τις τρέχουσες εξελίξεις.
Η άποψη του φοιτητή θα εκφράζεται τακτικά, καθώς σε πολλά μαθήματα του ΠΜΣ οι φοιτητές θα καλούνται –σε συχνή βάση- κατά τη διάρκεια του μαθήματος να συμπληρώσουν ένα μικρό ερωτηματολόγιο ανατροφοδότησης σχολίων προς τον καθηγητή έτσι ώστε κατ’ αρχάς να επισημαίνονται άμεσα οι λειτουργικές δυσκολίες σε ένα μάθημα αλλά και να συντελείται αυτοβελτίωση της οργάνωσης του μαθήματος και του Διδάσκοντα.
Επιπλέον, κατά τη διάρκεια των σπουδών τους, πολλοί από τους φοιτητές, συνήθως, καλλιεργούν, σχέση συνεργασίας με τους διδάσκοντες, κάτι που διατηρεί την επικοινωνία κατά το μεγαλύτερο μέρος της διάρκειας των σπουδών και επιτρέπει τη συζήτηση για άλλα θέματα, πέρα από το στενό περιθώριο του μαθήματος στο οποίο έχει ξεκινήσει η συνεργασία (για παράδειγμα, οι φοιτητές αναζητούν συμβουλές για την επιλογή θέματος Διπλωματικής εργασίας ή ακόμα και για ζητήματα σε σχέση με την επαγγελματικής τους πορείας).
Η οργάνωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας του ΔΔΠΜΣ «Αναζωογόνηση» (Resuscitation) θα υλοποιηθεί με μικτή εκπαιδευτική διαδικασία (blended learning), δηλαδή, με συμβατική διά ζώσης διδασκαλία σε αίθουσα, σε ποσοστό 20% και με τη χρήση μεθόδων σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, σε ποσοστό 55% και με τη χρήση μεθόδων ασύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης σε ποσοστό 25% επί του συνόλου των πιστωτικών μονάδων (ECTS) του ΔΔΠΜΣ». Η επιλογή της/ων εκπαιδευτικής/ων διαδικασίας/ών διδασκαλίας εναπόκειται στην κρίση της Επιτροπής Προγράμματος Σπουδών.
Η οργάνωση μαθημάτων και λοιπών εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με τη χρήση μεθόδων σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης αφορά σε μαθήματα, σεμινάρια και εκπαιδευτικές δραστηριότητες που από τη φύση τους δύνανται να υποστηριχθούν με τη χρήση μεθόδων εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και δεν εμπεριέχουν πρακτική, εργαστηριακή ή κλινική εξάσκηση των φοιτητών/ριών, που για τη διεξαγωγή τους απαιτείται η συμμετοχή των φοιτητών/ριών με φυσική παρουσία. Υπεύθυνη για την υποστήριξη της εξ αποστάσεως εκπαιδευτικής διαδικασίας, όπως και για τα ζητήματα σχετικά με την προστασία των προσωπικών δεδομένων είναι η Μονάδα Ψηφιακής Διακυβέρνησης του ΠαΔΑ.
Το ΠαΔΑ τηρεί ηλεκτρονική πλατφόρμα προσβάσιμη και σε άτομα με αναπηρία, μέσω της οποίας παρέχονται υπηρεσίες ασύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Στην ηλεκτρονική πλατφόρμα δύναται να αναρτάται εκπαιδευτικό υλικό ανά μάθημα, το οποίο δύναται να περιλαμβάνει σημειώσεις, παρουσιάσεις, ασκήσεις, ενδεικτικές λύσεις αυτών, καθώς και βιντεοσκοπημένες διαλέξεις, εφόσον τηρείται η κείμενη νομοθεσία περί προστασίας προσωπικών δεδομένων. Το πάσης φύσεως εκπαιδευτικό υλικό παρέχεται αποκλειστικά για εκπαιδευτική χρήση των φοιτητών και προστατεύεται από τον ν. 2121/1993 (Α’ 25), εφόσον πληρούνται οι σχετικές προϋποθέσεις. Δεδομένης της οργάνωσης ενός μέρους του προγράμματος σπουδών του ΔΔΠΜΣ «Αναζωογόνηση» (Resuscitation) με μεθόδους σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, σχετική συνοδευτική έκθεση αναλύει τις μεθόδους της εξ αποστάσεως οργάνωσης της εκπαιδευτικής διαδικασίας, το ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό, τις μεθόδους ψηφιακής αξιολόγησης των φοιτητών και το ψηφιακό υλικό αξιολόγησης, την υλικοτεχνική υποδομή του ΔΔΠΜΣ για την υποστήριξη του προγράμματος σπουδών με μεθόδους εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, καθώς και τις ψηφιακές δεξιότητες του διδακτικού προσωπικού.