2.1.2 Κανονισμοί ΠΑΔΑ

Ιστορικό

Το τμήμα Μαιευτικής και το τμήμα Βιοϊατρικών Επιστημών της Σχολής Επιστημών Υγείας και Πρόνοιας του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και της Ιατρικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών οργανώνουν και λειτουργούν από το εαρινό εξάμηνο του ακαδημαϊκού έτους 2024 – 2025 το Διιδρυματικό-Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΔΔΠΜΣ), με ελληνικό τίτλο «Αναζωογόνηση» και αγγλικό τίτλο «Resuscitation» σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4957/2022 όπως ισχύει.

Το ΔΔΠΜΣ «Αναζωογόνηση» ξεκίνησε ως Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΠΜΣ) «Καρδιοαναπνευστική Αναζωογόνηση» ξεκίνησε το 2007 σε συνεργασία με τον Τομέα Βασικών Ιατρικών Μαθημάτων του ΤΕΙ Αθήνας (ΦΕΚ 1518/17.8.2007) και ήταν ένα από τα πρώτα έξι ΠΜΣ που δημιουργήθηκαν στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ). Από το 2015 κατόπιν απόφασης της Συντονιστικής Επιτροπής συνέχισε μόνο στο ΕΚΠΑ (ΦΕΚ 1414/8.7.2015), ενώ το 2018 το ΠΜΣ μετονομάστηκε σε «Αναζωογόνηση» (ΦΕΚ 3959/12.9.2018). Η Αναζωογόνηση είναι ένα ανερχόμενο γνωστικό αντικείμενο που δεν ανήκει σε μια ειδικότητα ή σε ένα βασικό πτυχίο επαγγελματία υγείας. Είναι μια επιστήμη που διατρέχει οριζόντια και αφορά όλους τους επαγγελματίες υγείας. Το ΠΜΣ υποβάλλεται ως  νέο καθώς υπήρξε πλήρης αναδιαμόρφωση των μαθησιακών του αποτελεσμάτων και επιπλέον για να τονιστεί η διεπιστημονικότητα του αντικειμένου, το επισπεύδον ίδρυμα θα είναι το πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής και για να διατηρηθεί η ιστορία του. Για να γίνει περισσότερο ασθενοκεντρικό προστέθηκε και ο όρος «φροντίδα», και καθώς ο ασθενής θα πρέπει να είναι το επίκεντρο εξειδικεύτηκε ακόμα περισσότερο με τον όρο «επείγουσα φροντίδα».

Η Αναζωογόνηση είναι ένα νέο σχετικά γνωστικό αντικείμενο, που όμως παρουσιάζει σημαντικό ενδιαφέρον καθώς πολλοί ασθενείς τελικά πεθαίνουν καθώς δεν γίνεται αντιληπτή η διαταραχή της φυσιολογίας τους άμεσα και επομένως δεν αντιμετωπίζονται άμεσα και αποτελεσματικά. Η έρευνας στην αναζωογόνηση είναι εξαιρετικά σημαντική και αυτό, που η επιστημονική κοινότητα θεωρούσε ως καρδιακή ανακοπή, πλέον έχει αποδειχθεί ότι είναι μια πολύπλοκη παθοφυσιολογική κατάσταση στην οποία εμπλέκεται η υποκείμενη νοσηρόττηα του ασθενή.

Το ΔΔΠΜΣ αποτελεί ένα ευέλικτο πρόγραμμα που παρέχει ακαδημαϊκά αυστηρή διεπιστημονική εκπαίδευση σε μεταπτυχιακό επίπεδο στους τομείς που θεραπεύει. Τα μαθήματα παρέχουν μια επισκόπηση των κύριων θεμάτων και των συζητήσεων που άπτονται της θεματολογίας του μεταπτυχιακού προγράμματος και είναι εναρμονισμένα στο πλαίσιο των πλέον σύγχρονων τεχνικών και μεθόδων διδασκαλίας. Το μοντέλο εκπαίδευσης που ακολουθείται στο ΔΔΠΜΣ συνδυάζει τόσο την ακαδημαϊκή όσο και την επαγγελματική κατάρτιση, σύμφωνα με τα αντίστοιχα πρότυπα των μεταπτυχιακών σπουδών των πλέον έγκριτων πανεπιστημίων του εξωτερικού. Οι απόφοιτοι του ΔΔΠΜΣ θα μπορούν να ανταποκριθούν σε απαιτητικά εργασιακά περιβάλλοντα στα οποία είναι αναγκαία η υψηλού επιπέδου ακαδημαϊκή γνώση, οι προηγμένες ερευνητικές ικανότητες και η εξειδικευμένη στον τομέα πρακτική εμπειρία.

Το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής ιδρύθηκε τον Μάρτιο του 2018 με τον Νόμο 4521. Το νεοσύστατο πανεπιστήμιο είναι το τρίτο μεγαλύτερο της χώρας σε αριθμό φοιτητών. Έχει εγγεγραμμένους φοιτητές περίπου 55.700 προπτυχιακούς, 5.500 μεταπτυχιακούς και 460 υποψήφιους διδάκτορες.

Αποστολή του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής είναι η παροχή άριστης ποιότητας εκπαίδευσης στα γνωστικά αντικείμενα που θεραπεύει, η παραγωγή ερευνητικών επιτευγμάτων διεθνούς απήχησης, με ταυτόχρονη διάχυσή τους στην κοινωνία. Το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής λειτουργεί µε υψηλές προδιαγραφές (εκπαιδευτικές – ερευνητικές) και ανταποκρίνεται σε μεγάλο βαθμό στις ιδιαίτερα αυξημένες απαιτήσεις μιας σύγχρονης κοινωνίας για δημιουργία στελεχών µε σοβαρή επιστημονική και τεχνοκρατική υποδομή. Τα μεταπτυχιακά προγράμματα του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής χαίρουν της ιδιαίτερης μέριμνας της διοίκησης και είναι ευρέως αποδεκτά από την αγορά εργασίας.

Οι Στρατηγικές Κατευθύνσεις του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής είναι οι:

  • Αριστεία στην Εκπαίδευση
  • Προαγωγή της Έρευνας
  • Ψηφιακός Μετασχηματισμός
  • Βελτίωση του Ακαδημαϊκού Περιβάλλοντος
  • Ενίσχυση της Λογοδοσίας και της Διαφάνειας
  • Εξωστρέφεια – Διεθνοποίηση
  • Αειφορία και Βιώσιμη Διαχείριση Πόρων
  • Διασφάλιση Ποιότητας

 

Ακολουθώντας τη βασική φιλοσοφία τόσο της αποστολής μας όσο και του οράματός μας, το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής επικεντρώνεται στη δημιουργία προστιθέμενης αξίας με δράσεις που αφορούν τους ακόλουθους άξονες:

  • την παροχή εκπαιδευτικού έργου,
  • τη διεξαγωγή επιστημονικής έρευνας,
  • τη μεταφορά τεχνογνωσίας,
  • την παραγωγή και διάδοση της επιστημονικής γνώσης,
  • την ενθάρρυνση της συνεργασίας μεταξύ της κοινωνίας, της αγοράς εργασίας και της ακαδημαϊκής κοινότητας.

Σκοπός του Τμήματος είναι η ολοκληρωμένη εκπαίδευση, η οποία θα διαμορφώνει καταρτισμένους και ικανούς επαγγελματίες με συγκροτημένες γνώσεις για τη μαιευτική, νέους επιστήμονες που θα έχουν κατακτήσει τις απαιτούμενες θεωρητικές και πρακτικές γνώσεις και θα μπορούν να ανταποκριθούν στις εξελίξεις στις επιστήμες υγείας, να κατανοούν σε βάθος το πεδίο όπου θα κληθούν να εργαστούν, είτε ως μέλη ενός φορέα, είτε ως ελεύθεροι επαγγελματίες.

Το Τμήμα Μαιευτικής έχει ως αποστολή:

α) να προάγει την ανάπτυξη και την μετάδοση των γνώσεων στην επιστήμη της Μαιευτικής με την θεωρητική και κλινική διδασκαλία και την εφαρμοσμένη έρευνα,

β) να παρέχει τα απαραίτητα εφόδια που εξασφαλίζουν στους φοιτητές την άρτια  κατάρτισή τους για την επιστημονική και επαγγελματική σταδιοδρομία και εξέλιξή τους στην Ελλάδα, τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά και παγκόσμια και

γ) να εκπαιδεύει τις μαίες/τους μαιευτές σε πεδία που δημιουργούν άξονες εμβάθυνσης και ειδίκευσης σε επίπεδο μεταπτυχιακών σπουδών έως και την απόκτηση διδακτορικού διπλώματος, ενώ επιπρόσθετα προωθούν την έρευνα.

Στο πλαίσιο της αποστολής του το τμήμα:

α) Εφαρμόζει προγράμματα συνεχιζόμενης εκπαίδευσης

β) Εφαρμόζει τη σύγχρονη εκπαιδευτική και επαγγελματική τεχνολογία

γ) Αναπτύσσει διεθνείς συνεργασίες και προσελκύει ξένους φοιτητές παρέχοντας εκπαιδευτική διαδικασία σε ξένη γλώσσα

δ) Παρακολουθεί τις διεθνείς εξελίξεις στον επιστημονικό και εκπαιδευτικό τομέα της Μαιευτικής Επιστήμης

ε) Προετοιμάζεται για να είναι δεκτικό σε αλλαγές σύμφωνα με τις μεταβαλλόμενες επιστημονικές, εκπαιδευτικές, οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες σε περιφερειακό, εθνικό και διεθνές περιβάλλον.

στ) Διασφαλίζει τη βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης σε όλα τα επίπεδα μαιευτικής φροντίδας και προαγωγής της υγείας του πληθυσμού,

ζ) Συνεργάζεται με διεθνείς οργανισμούς και να αναπτύσσει κοινές δράσεις και συμπράξεις με επιστημονικούς φορείς, με στόχο  την βελτιστοποίηση των διαδικασιών και των προτύπων ποιότητας στην μαιευτική εκπαίδευση και έρευνα.

Ειδικότερα, το τμήμα Μαιευτικής έχει ως αποστολή: (ι) την καλλιέργεια και προαγωγή της επιστήμης της Μαιευτικής ιδίως στους τομείς  της φροντίδας και της   εφαρμογής νέων τεχνολογιών, και (ιι) την κατάρτιση επιστημόνων ικανών να μελετούν και να ερευνούν τα θέματα που αφορούν στους παραπάνω τομείς.

Η Μαιευτική σήμερα αποτελεί ένα δυναμικό επαγγελματικό χώρο με διευρυμένα όρια και προοπτικές. Η εναρμόνιση της θεωρητικής εκπαίδευσης με την πράξη έχει συμβάλει κατά πολύ στην σημερινή συνειδητοποίηση αυτής της δυναμικής και του εύρους του μαιευτικού επαγγέλματος. Οι στρατηγικοί στόχοι του τμήματος όπως αναλύονται στην στοχοθεσία:

  • Εκπαίδευση υψηλού επιπέδου σε όλα τα πεδία του ΠΠΣ της Μαιευτικής και ψηφιακός μετασχηματισμός στην υγεία
  • Παραγωγή έρευνας υψηλού επιπέδου σε όλα τα πεδία της Μαιευτικής και προώθηση της αριστείας
  • Ισχυροποίηση της εξωστρέφειας του ΠΠΣ και σύνδεση της εκπαιδευτικής διαδικασίας με την αγορά εργασίας
  • Συνεχής θεσμική αξιολόγηση του ΠΠΣ και διασφάλιση ποιότητας

Σκοπός του Τμήματος Βιοϊατρικών Επιστημών (Biomedical Sciences) είναι η παροχή υψηλής ποιότητας Προπτυχιακών και Μεταπτυχιακών Σπουδών, Έρευνας και Δια Βίου Μάθησης με σκοπό την εκπαίδευση κατάλληλου επιστημονικού δυναμικού οι οποίοι θα διαθέτουν υψηλού επιπέδου γνώσεις, ικανότητες και δεξιότητες στην επιστήμη και στην τεχνολογία του ευρύτερου πεδίου των Ιατρικών και Βιολογικών Επιστημών, στην Προστασία και Προαγωγή της Υγείας, στην πρόληψη, διάγνωση, αντιμετώπιση και αποκατάσταση των παθήσεων.

Το Τμήμα Βιοϊατρικών Επιστημών θεραπεύει γνωστικά αντικείμενα του ευρύτερου και διαρκώς εξελισσόμενου επιστημονικού πεδίου των Βιοϊατρικών Επιστημών και των Εφαρμογών τους. Στο Τμήμα οι σπουδές ολοκληρώνονται σε οκτώ (8) εξάμηνα για τη λήψη του πτυχίου και σύμφωνα με το πρόγραμμα προπτυχιακών σπουδών, τα πρώτα τρία (3) εξάμηνα σπουδών προσφέρουν Μαθήματα Γενικής Υποδομής (ΜΓΥ) όπως η Ανατομία, Φυσιολογία, Μαθηματικά, Βιοφυσική, Κυτταρική Βιολογία, Γενική Μικροβιολογία, Βιοπληροφορική, Βιοχημεία, Οργανική Χημεία, Βιοστατιστική, Μεθοδολογία έρευνας, Νοσολογία, Φαρμακολογία κ.α. που αποτελούν τον κορμό των Βιοϊατρικών Επιστημών.

Οι πέντε (5) Τομείς μαθημάτων του Τμήματος περιλαμβάνουν τα αντίστοιχα γνωστικά πεδία ενδιαφέροντος των (5) κατευθύνσεων σύμφωνα με το ΦΕΚ Τεύχος Β’ 285/07.02.2019 ως εξής: (1) Αισθητικής και Κοσμητολογίας, (2) Ακτινολογίας και Ακτινοθεραπείας, (3) Ιατρικών Εργαστηρίων, (4) Οδοντικής Τεχνολογίας και (5) Οπτικής και Οπτομετρίας.

Στις κατευθύνσεις αυτές οι προπτυχιακοί φοιτητές από το τέταρτο εξάμηνο και μετά από επιλογή, εκπαιδεύονται σε Μαθήματα Ειδικής Υποδομής (ΜΕΥ) ή Μαθήματα Ειδικότητας (ΜΕ) δίνοντας έμφαση στην εργαστηριακή τους άσκηση και κλινική εμπειρία η οποία μπορεί να είναι ατομική ή ομαδική αλλά πάντα εποπτευομένη, τηρώντας τα μέτρα ασφάλειας και ατομικής προστασίας, από Μέλη Διδακτικού και Ερευνητικό Προσωπικού (ΔΕΠ), Ακαδημαϊκούς Υπότροφους, νέους Διδάκτορες, υποψήφιους Διδάκτορες, καθώς και συνεργαζόμενους ειδικούς επιστήμονες.

Η Ιατρική Σχολή του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ) ιδρύθηκε το 1837. Τέσσερα χρόνια πριν, το 1833, η ιατρική εκπαίδευση γινόταν μέσω του «Ιατροσυνεδρίου». Εν τω μεταξύ το 1835 είχε λειτουργήσει το «Θεωρητικό και Πρακτικό Διαδασκαλικό Κατάστημα Χειρουργείας και Φαρμακοποιίας της Ιατρικής Σχολής».

Ο πρώτος κοσμήτορας της Σχολής, στην οποία κατ’ αρχήν η φοίτηση ήταν τριετής, ήταν ο Αναστάσιος Λευκίας. Έκτοτε μέχρι σήμερα υπήρξαν 35 Κοσμήτορες ή Πρόεδροι. Αναφέρεται επίσης ότι ο πρώτος αριστούχος διδάκτορας ήταν ο Αναστάσιος Γούδας. Το 1842 η φοίτηση έγινε τετραετής και το 1911 πενταετής. Το ίδιο έτος στην Ιατρική Σχολή προσαρτήθηκε το «Φαρμακευτικό» και «Οδοντιατρικό Σχολείο». Η φοίτηση έγινε εξαετής το 1922.

Στην Ιατρική Σχολή του ΕΚΠΑ είναι εγγεγραμμένοι σήμερα περίπου 4.000 φοιτητές. Υπηρετούν επίσης μέλη ΔΕΠ, ΕΤΕΠ, ΕΕΔΙΠ Ι και ΙΙ. Υπάρχει το Διοικητικό Προσωπικό και οι εργαζόμενοι της Τεχνικής Υπηρεσίας.

Το πρώτο Πανεπιστήμιο στην Ελλάδα, το οποίο ονομάσθηκε “Πανεπιστήμιο του Οθωνος”, ιδρύθηκε το 1837, και περιελάβανε τις σχολές Θεολογίας, Νομικών Επιστημών, Ιατρικής και Φιλοσοφίας. Το Πανεπιστήμιο εγκαταστάθηκε αρχικά στην οικία του αρχιτέκτονα Σ. Κλεάνθη, στην Πλάκα, και το 1841 μεταφέρθηκε στο Κεντρικό Κτήριο του Πανεπιστημίου Αθηνών, που κτίσθηκε σε σχέδια του Θεόφιλου Χάνσεν και διακοσμήθηκε από τον βιεννέζο Ζωγράφο Karl Rahl.

Το 1862, μετά την έξωση του Οθωνα το Πανεπιστήμιο μετονομάσθηκε σε “Εθνικό Πανεπιστήμιο”.

Το 1911, με βάση όρο της διαθήκης του ευεργέτη Ιωάννη Δαμπόλη, ο οποίος διέθεσε κολοσσιαία περιουσία για την ίδρυση Πανεπιστημίου το οποίο θα ονομάζετο Καποδιστριακό, το Πανεπιστήμιο διχοτομήθηκε σε δύο νομικά πρόσωπα με ξεχωριστή νομική υπόσταση: στο “Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο” στο οποίο εισήχθησαν οι σχολές Θεολογική, Νομική και Φιλοσοφική και στο “Εθνικό Πανεπιστήμιο” στο οποίο εισήχθησαν η Φυσικομαθηματική και η Ιατρική Σχολή. Με τον οργανισμό του 1932 τα δύο ιδρύματα συνενώθησαν και απετέλεσαν το “Εθνικόν και Καποδιστριακόν Πανεπιστήμιον Αθηνών”.

Το 1953 εντάχθηκε στην Ιατρική Σχολή και η Οδοντιατρική που είχε ιδρυθεί το 1911.

Το 1984 με το προεδρικό διάταγμα 160/12.4.1984 συγκροτήθηκε η Σχολή Επιστημών Υγείας με τέσσερα τμήματα: Ιατρικής, Οδοντιατρικής, Φαρμακευτικής, Νοσηλευτικής.

Το τμήμα Ιατρικής περιλαμβάνει σήμερα έξι τομείς: Μορφολειτουργικό, Κλινικοεργαστηριακό, Παθολογίας, Χειρουργικής, Υγείας Μητέρας-Παιδιού, Κοινωνικής Ιατρικής-Ψυχιατρικής και Νευρολογίας.Η Ιατρική Σχολή λειτούργησε για πρώτη φορά το 1837, με έμβλημα “τον Ασκληπιό καθήμενο και έχοντα παρά τους πόδας αυτού όφιν πέριξ δε γεγραμμένον: ‘Ιατρική Σχολή του Αθήνησι Πανεπιστημίου”. Η φοίτηση στην Ιατρική ήταν κατ’ αρχήν τετραετής ενώ ήταν απαραίτητη η “ανελλιπής ακρόασις και άσκησις”. Αργότερα, το 1886, η φοίτηση έγινε εξαετής.

Ο αριθμός των φοιτητών, απο 4 την πρώτη χρονιά της λειτουργίας, αυξήθηκε σημαντικά κατά τα επόμενα χρόνια, με αποτέλεσμα, λόγω αυτής της πληθώρας, και με σκοπό την μείωση των φοιτητών, το 1892 να εκδοθεί νόμος περί εκπαιδευτικών τελών, ενώ το 1926 να εφαρμοσθούνν και εισιτήριες εξετάσεις.

Η βασική φοίτηση των φοιτητών σήμερα γίνεται στα κτήρια της Ιατρικής Σχολής στο Γουδί.

Το πρόγραμμα σπουδών του Τμήματος έχει καταρτιστεί με βάση τις διεθνείς πρακτικές (ιδίως του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης)-EHEA και λαμβάνοντας υπόψη τις οδηγίες της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ) αλλά και τα πρότυπα που προτείνουν διεθνείς οργανισμοί, όπως η Association for Computing Machinery (ACM) και η IEEE Computer Society